028 - 33650959......................................................................................ارسال رایگان سفارشات بالای 50 هزار تومان
logo
0
سبد خرید

کاربر گرامی خوش آمدید!

ثبت نام
» اخبار » ۹ باور غلط درباره شیر

جستجوی پیشرفته

دانستنی: ۹ باور غلط درباره شیر

تعداد بازدید 2205

دانستنی: ۹ باور غلط درباره شیر

شیر نوشیدنی معجزه آسایی است که افسانه های زیادی درباره خواص بی نظیرش گفته شده
 است. مطلب زیر واقعیت هایی را درباره شیر بیان می کند که شاید تا به حال هرگز نشنیده باشید. بهتر است برخی باورهای غلط درباره شیر را از یاد ببرید و با ما همراه باشید.


  1. شیر خوردن به من کمک می کند وزنم را کم کنم!


این باور غلط است، دقیقا برعکس است. بد نیست بدانید تحقیقات ثابت کرده شیر زمانی می تواند موجب جلوگیری از اضافه وزن یا به طور کلی کاهش وزن شود که نوع کم چرب آن مورد استفاده قرار بگیرد. پروتئین موجود در شیر اشتها را کم می کند و باعث می شود تا دیگر صدای شکمتان بلند نشود. بنابراین وقتی احساس گرسنگی نکنید دیگر دلیلی برای خوردن ندارید و وقتی هم دلیلی برای
خوردن ندارید راحت تر می توانید وزن کم کنید.

  1. شیر کم چرب تأثیری روی فشار خون ندارد!


تحقیقات نشان داده استفاده از شیر کم چرب میزان فشار خون افراد مبتلا به فشار خون بالا را به طرز قابل توجهی پایین می آورد. در واقع این افراد  در رژیم غذایی خود روزانه 2 تا 3 بار شیر فاقد چربی یا کم چرب استفاده می کنند، سایر محصولات لبنی، 8 تا 10 نوع میوه و سبزیجات منجر به 2300 میلی گرم سدیم می شود. شیر می تواند یکی از مواد غذایی مناسب برای لاغری و کاهش فشار خون باشد.

  1. پاستوریزه کردن میزان ویتامین شیر را از بین می برد!


غلط است. پاستوریزه کردن باکتری های موجود در شیر را از بین می برد در نتیجه شیر برای خوردن کاملا سالم خواهد بود، اما این عمل سبب نمی شود که از ارزش مواد مغذی شیر کم شود. ویتامین B در مواد غذایی از جمله شیر به وفور یافت می شود، بنابراین شیر یک منبع قابل اطمینان از ویتامین B است.

  1. شیر مرا خواب آلود می کند، به همین دلیل در قهوه صبحگاه شیر اضافه نمی کنم!


کافئین با هر چه که مخلوط شود خواب را از سر شما می پراند، پس با خیال راحت شیر به قهوه صبحگاهی خود  اضافه کنید، زیرا کافئین موجود در قهوه خاصیت خواب آلودگی شیر را از بین می برد. اگر می خواهید لاغر شوید در قهوه تان شیر کم چرب اضافه کنید، به جای شکر نیز می توانید از قند های طبیعی استفاده کنید.

  1. مصرف روزانه یک لیوان شیر با شام نیاز لبنی هر روز بدن را تأمین می کند!


در بهترین حالت ممکن با مصرف یک لیوان شیر همراه با شام یک چهارم نیاز روزانه خود را تأمین کنید، بزرگسالان به طور روزانه 2 تا 3وعده شیر باید در روز مصرف کنند. در فواصل سنی 9 تا 18 سال این وعده ها باید از یک بار بیشتر باشد. شیر با قهوه، شیر در صبحانه، شیر هنگام خواب، ماست با ناهار، پنیر در عصرانه و بسیاری راه های مختلف برای تأمین مواد لبنی بدن به طور روزانه وجود دارد و اصلا کار سختی نیست.

  1. خوردن شیرکاکائو همانقدر بد است که خوردن یک قوطی نوشابه!


اشتباه است. این دو نوشیدنی با هم قابل قیاس نیستند، این دو نوشیدنی از نظر داشتن قند یکسان هستند اما در شیر موجود در شیر کاکائو 16 ماده مغذی ضروری برای بدن وجود دارد که قطعا در یک لیوان نوشابه پیدا نخواهد شد. در 355 میلی لیتر نوشابه به طور معمول 8قاشق چایخوری شکر وجود دارد و این در شرایطی است که در 350 میلی لیتر شیر کاکائو 5 قاشق چایخوری شکر وجود دارد. پس هیچ وقت این دو نوشیدنی را با هم مقایسه نکنید.

  1. حساسیت به شیر مشابه حساسیت به لاکتوز است!


خیر! آلرژی به شیر نوعی واکنش به پروتئین است. شاید بعضی حساسیت ها به شیر و لاکتوز شبیه هم باشند اما کاملا با هم متفاوتند. در حساسیت به شیر مشکلاتی از جمله کهیرهای پوستی، لکه های قرمز روی پوست به همراه دارد، در صورتی که در حساسیت به لاکتوز بدن توان هضم شیر را ندارد. بهتر است در این مورد با یک پزشک مشورت کنید. اگر حساسیت شما به شیر بود شما باید مصرف شیر و تمام محصولات لبنی را حذف کنید، اما اگر به لاکتوز (یک نوع قند طبیعی موجود در شیر) حساسیت داشتید می توانید از شیرهای بدون لاکتوز استفاده کنید.

  1. شیر ارگانیک از شیر غیر ارگانیک سالم تر است!


اشتباه است. شیر ارگانیک و غیر ارگانیک هر دو میزان برابری از مواد مغذی کلیدی از جمله پروتئین، کلسیم و ویتامین D برخوردارند. فرق این دو شیر در تغذیه گاو هاست، در شیرهای ارگانیک گاو های شیر ده از محصولاتی تغذیه می کنند که آفت کش به آنها زده شده اما این در خواص شیر تأثیری نمی گذارد. پس اگر شیر ارگانیک در دسترس نبود ار خوردن شیر غیر ارگانیک نتریسد و با فراغ بال آن را مصرف کنید.

  1. شیر دارای هورمون و آنتی بیوتیک است!


اشتباه است. این کار غیر قانونی است، از این مطمئن باشید اگر به گاوی آنتی بیوتیک زده شده باشد تا زمانی که سم کامل از بدنش خارج نشود شیر آن به فروش نمی رسد.



آنهایی که نمی توانند شیر بنوشند بخوانند

عدم تحمل لاکتوز شایع ترین نوع تحمل کربوهیدرات است که در تمام گروه های سنی دیده می شود در نتیجه کمبود لاکتاز (آنزیم هضم کننده قند شیر)، سوءهضم و عدم تحمل لاکتوز ایجاد می شود. چون در این افراد لاکتوز به گالاکتوز و گلوکز به هیدولیز تبدیل نمی شود، از قسمت فوقانی روده کوچک عبور کرده و وارد کولون می شود و در آنجا در اثر تخمیر باکتریایی به اسیدهای چرب کوتاه زنجیره و گازهای دی اکسید کربن و هیدروژن تبدیل می شود.

درمان تغذیه ای پزشکی
اشخاصی که از مصرف محصولات لبنی پرهیز می کنند باید مکمل کلسیم مصرف کنند، همچنین باید برچسب ترکیبات را با دقت بخوانند. البته در اشخاص دارای کمبود لاکتاز یک رژیم کاملا عاری از لاکتوز ضروری نیست. بیشتر افراد دارای سوءهضم لاکتوز می توانند مقدار 12-6 گرم لاکتوز را بدون بروز علایم عمده مصرف کنند؛ به ویژه بهتر است لبنیات همراه وعده های غذایی و یا در قالب پنیر یا محصولات لبنی تخمیری از جمله ماست مصرف شود.
تعداد زیادی از بزرگسالان مبتلا به عدم تحمل لاکتوز ، اگر در هفته های متعدد به تدریج شیر را وارد وعده های غذایی خود کنند در نهایت می توانند به مقادیر متوسط شیر عادت کرده و میزان 12 گرم لاکتوز (یک لیوان شیر) و یا حتی بیشتر را تحمل کنند.
مصرف منظم شیر توسط اشخاص دارای کمبود لاکتاز، ممکن است حد آستانه ای که در آن اسهال رخ می دهد (یعنی مصرف مقدار کمتر شیر آنها را دچار عارضه اسهال نکند.) خوشبختانه بیشتر مبتلایان به عدم تحمل لاکتوز قادر به هضم شیر در مقادیر کم تا متوسط هستند. اغلب محصولات شیری نیمه جامد و جامد مانند پنیرهای کهنه نیز در این افراد قابل تحمل هستند.

ماهنامه آشپزخانه ملل




تاريخ تنظيم: یکشنبه 23 فروردین ماه 1394